وضعیت کاری در آلمان

وضعیت کاری در آلمان

وضعیت کاری در آلمان

مقدمه

کشور آلمان با جمعیت 84 میلیون نفر ( در آغاز سال 2022) یکی از پیشرفته ترین قدرت های اقتصادی اروپا می باشد. با توجه به روند رو به کاهش رشد جمعیت این کشور ( برابر 0.32 درصد در سال 2020) و نیازمندی چرخه تولید و صنعت به نیروی کار فعال برای رشد اقتصادی آن، یکی از مقاصد مهاجران برای ورود به اروپا از طریق کار می باشد. در حال حاضر میانگین سن جمعیت در این کشور برابر با 45.7 سال می باشد که با میزان رشد جمعیت موجود، نیازمندی به نیروی کار جوان بیش از پیش اهمیت دارد. در این مطلب به بررسی بازار کار در آلمان، شرایط کاری آلمان، بهترین مشاغل و همچنین نحوه مهاجرت به آلمان برای کار اشاره می کنیم:

 وضعیت کاری در آلمان

 

نرخ بیکاری در آلمان

براساس آخرین آمار کشور آلمان سال 2020 میلادی را با نرخ بیکاری 3.6 درصدی به پایان رساند که نسبت به دهه گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است. در آلمان حدود 46.467 میلیون نفر در آلمان مشغول به کار می باشند. با توجه به شیوع ویروس کرونا در دو سال اخیر کشور آلمان مانند سایر کشورهای جهان برای کاهش میزان نرخ بیکاری خود با چالش های مختلفی مواجه گردیده است. با این حال همین نرخ بیکاری نشان می دهد که فرصت های شغلی مناسبی در این کشور برای افراد جویای کار وجود دارد.

نرخ بیکاری در آلمان

( نرخ بیکاری در ماه اکتبر 2021 میلادی، آلمان در مقایسه با سایر کشورهای جهان )

شرایط کاری در آلمان

در آلمان میانگین ساعات کاری برای یک روز 8 ساعت (حداکثر 10 ساعت در صورتی که میانگین کار فرد طی شش ماه گذشته بیش از 8 ساعت نباشد) و در یک هفته حدود 40 ساعت (حداکثر 48 ساعت) می باشد. در طول سال کارکنان می توانند از 28 روز مرخصی به همراه تعطیلات سالیانه 26 روزه استفاده نمایند. در فرهنگ کاری آلمان، وقت شناسی و نظم کاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله مزایای کار در این کشور می توان به ساعات کاری مناسب، استفاده از پتانسیل کارکنان و حقوق مناسب اشاره کرد. یکی از معایب فرهنگ کار در آلمان وجود محیط خشک اداری می باشد.

همه چیز در مورد دوره های فنی و حرفه ای آلمان (آوسبیلدونگ)

مشاغل مورد نیاز آلمان در سال 2022

سالانه در کشور آلمان برای جذب نیروی کار یک لیست سفید مشاغل توسط دولت فدرال اعلام می گردد که فارغ التحصیلان و متخصصان بتوانند برای کار در آلمان اقدام نمایند.

  • پزشکان و متخصصان بخش بهداشت

با بالا رفتن سن جمعیت و افزایش جمعیت سالخورده در کشور، تقاضای بیشتری برای پزشکان و پرستاران ایجاد خواهد شد. این فرصت های شغلی بیشتر در شرق و جنوب آلمان پدیدار می شوند. متقاضیان با مدرک پزشکی خود می توانند به آلمان مهاجرت کرده و برای ادامه کار در این کشور مجوز اخذ نمایند.

  • مهندسین

انتظار می رود در حوزه های مختلف مهندسی فرصت های شغلی مناسبی پیدا شود. دارا بودن مدرک دانشگاهی در یکی از این حوزه ها می تواند شانس خوبی برای یافتن شغل در آلمان ایجاد نماید:

  • مهندسی سازه
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی برق
  • مهندسی خودرو
  • ارتباطات

در بخش تحقیقات فنی و توسعه، توسعه نرم افزار، برنامه نویسی و آی تی نیز فرصت های شغلی زیادی وجود دارد.

  • فرصت های شغلی در MINT – ریاضیات، فن آوری اطلاعات، علوم طبیعی و فن آوری

افراد با مدارک مختلف ریاضیات، فن آوری اطلاعات، علوم طبیعی و فن آوری فرصت های شغلی مناسبی در بخش خصوصی و مؤسسات تحقیقاتی دارند.

  • کار در حوزه های غیر تخصصی

برای پرستاران، مکانیک ها، صنعت گران و حتی فروشندگان که تخصص های ویژه ای نیاز ندارند، فرصت های شغلی وجود خواهد داشت.

 شرایط کاری در آلمان

میزان درآمد در آلمان

در آلمان رنج حقوق پرداختی به افراد از حداقل 2080 یورو در ماه تا 7138 یورو که نسبت حقوق بالای پرداختی به شمار می رود متغییر بوده است. در جدول زیر متوسط حقوق برخی از مشاغل در آلمان آورده شده است:

شغل

حقوق (یورو)

نقاش

2339

نجار

2342

پرستار

2405

راننده کامیون

2465

بنا

2533

پستچی

2650

آشپز

2980

قصاب

3092

مدرس

3180

حسابدار

3427

گرافیست

3680

آتش نشان

4053

معلم

4123

مهندس عمران

4349

مهندس برق

5160

وکیل

5506

خلبان

6927

 

مهاجرت به آلمان برای کار

برای کار کردن در آلمان به دو روش می توان اقدام نمود که در نتیجه ویزای حضور در آلمان را کسب می نمائید.

در صورتی که از کشور مبدأ قصد کاریابی داشته باشید و بخواهید به طور مستقیم ویزای کار در آلمان را دریافت نمائید باید از روش های آنلاین کاریابی برای یافتن کارفرما استفاده نمائید. کارفرما باید آگهی شغل مورد نظر را حداقل به مدت سه ماه در آلمان و سه ماه دیگر در کشورهای اتحادیه اروپا قراردهد، در صورتی که شخص مورد نظر وی پیدا نشد می تواند از سایر کشورها اقدام به جذب نیرو نماید. در صورتی که با کارفرما به توافق برسید می توانید ویزای پیشنهاد کاری (Job offer) دریافت نمائید.

ویزا آلمان

یک روش دیگر برای کاریابی در آلمان اخذ ویزای جستجوی کار (Job seeker) می باشد. بدین ترتیب که به شما 6 ماه مهلت برای پیدا کردن شغل مورد نظر داده می شود و در صورت عقد قرارداد کاری در این مدت اقامت شما تمدید خواهد گردید. برای اخذ این ویزا نیز انجام مکاتبات کاریابی و مصاحبه های آنلاین قبل از اقدام برای ویزا، شانس دریافت ویزای جستجوی کار را برای شما افزایش می دهد.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

وضعیت کاری در آلمان وضعیت کاری در آلمان
میانگین امتیاز 0 /5 از 0 کاربر

نویسنده

تیم تحریریه raazgo

تیم تحریریه raazgo

سازمان مشاوره ای مهاجرتی راز با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در امور مهاجرت و با همکاری مجموعه‌ای از بهترین متخصصین مهاجرتی تشکیل شده است. این گروه با شبکه گسترده‌ای از مجموعه های مهاجرتی همکاری می‌کند و می‌تواند تمامی نیازهای شما را در زمینه مهاجرت برآورده کند. تمامی اعضای سازمان مهاجرتی راز اصول اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را وظیفه همیشگی خود می‌دانند.

فرم درخواست مشاوره

نظرات (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

مشاوره رایگان